BIEGANIE - korzyści dla zdrowia

Autor: dr Paweł F. Nowak

Bieganie to najprostsza, najbardziej naturalna forma ruchu dla zdrowia. Daje najlepsze rezultaty i - co najważniejsze - niewiele kosztuje. Dzięki joggingowi zmniejszysz ryzyko chorób serca i układu krążenia, schudniesz, wymodelujesz sylwetkę, ale też poprawisz inteligencję i wygląd skóry. Zobacz, co jeszcze daje bieganie.

Bieganie na czczo czy po śniadaniu? Kiedy lepiej biegać? Zasady porannego treningu
fot: Photos.com Jeśli lubisz biegać rano, pamiętaj o zjedzeniu wcześniej nawet niewielkiego śniadania - inaczej nie będziesz miał energii do treningu.

Reakreacyjne bieganie dla zdrowia dostarcza organizmowi wielu korzyści. Docenili je już dawno Amerykanie - w samym Nowym Jorku biega więcej ludzi niż w całej Polsce, dzięki temu w USA odnotowano wyraźny spadek liczby zawałów i chorób niedokrwiennych serca. Biegając, możesz zapobiegać osteoporozie, cukrzycy, chorobom serca, nowotworom, nerwicom, depresji i wielu innym cywilizacyjnym zmorom.

Biegając uciekniesz przed zawałem

Systematyczne bieganie ma pozytywny wpływ na wzmocnienie serca i układu krążenia. Ten najbardziej pracowity organ wykonuje średnio 70 skurczów na minutę, przepompowując w tym czasie 5-7 litrów krwi, czyli w ciągu godziny 4200 uderzeń i 400 litrów przepompowanej krwi, a dziennie – aż 100 000 uderzeń!

I tak dzień po dniu, bez najmniejszej przerwy. W ciągu 70 lat kurczy się 2,5 miliarda razy i przepompowuje około 180 000 litrów krwi. Energia, jaką wyzwala w ciągu życia serce człowieka, zdolna byłaby wyrzucić go na księżyc. Jak każdy inny mięsień, serce musi być trenowane, aby dobrze funkcjonowało. Jego objętość u osoby niewytrenowanej to średnio 600-700 cm3, natomiast wysportowanej - 1000-1400cm3. Te statystyczne dane przekładają się na skuteczność pracy serca i paradoksalnie pokazują, że serce osoby nie wytrenowanej musi się więcej napracować, żeby przepompować taką samą ilość krwi.

Wytrenowany mięsień sercowy ma nie tylko mniej pracy z powodu swojej większej wydolności, ale dodatkowo przerwy między poszczególnymi skurczami są dłuższe (40-60 uderzeń na minutę, a nie 70-80), dzięki temu w międzyczasie serce ma czas na pełne dokrwienie, co jest szczególnie ważne w trakcie wysiłku. Nie mówiąc już o tym, że wydolne serce znacznie lepiej potrafi ukrwić cały organizm.

Obejrzyj wideo: 10 zaskakujących powodów, dla których warto biegać

Biegając wzmocnisz system immunologiczny

Ludzie uprawiający systematycznie bieganie rzadko chorują, przeziębieniom i infekcjom ulegają rzadziej i łagodniej je znoszą. Szczególnie, gdy bez względu na pogodę biegają na świeżym powietrzu. To uodparnia organizm, hartuje go i poszerza tolerancję na gwałtowne zmiany ciśnienia atmosferycznego. Dzięki temu maleje podatność na depresję oraz złe samopoczucie, powodowane zmianami pogody.

Biegając, opóźnisz procesy starzenia, zyskasz młodzieńczą sylwetkę i sprawność. Jak wykazują liczne badania, uprawianie joggingu w młodości powoduje, że jest się biologicznie młodszym od rówieśników o 10-17 lat, ponieważ wiek biologiczny nie zawsze pokrywa się z wiekiem metrykalnym. Zwiększona aktywność fizyczna daje możliwości wydłużenia życia sprawnego, nie obciążonego starczą niesprawnością.

Bieganie poprawia wygląd i nastrój

Jogging działa jak wysokiej klasy kosmetyk, ponieważ skóra biegaczy jest młodsza niż ich wiek, głównie za sprawą lepszego ukrwienia.

Dzięki bieganiu możesz mieć nienaganną sylwetkę - przez jedną godzinę jesteś w stanie spalić około 900 kalorii. A przy okazji również wzmocnisz układ nerwowy oraz zwiększysz swój potencjał umysłowy. Spowodujesz, że lepiej ukrwiony i dotleniony mózg zacznie pracować na wyższych obrotach.

Każdy ruch ma związek z centralnym systemem nerwowym, który jest siedzibą uczuć, emocji i decyzji. Najnowsze badania naukowe potwierdzają korzystny wpływ biegania na inteligencję. Ruch ochroni cię przed demencją starczą i chorobą Alzheimera.

Podczas biegania w twoim mózgu wytwarzają się endorfiny, substancje typu narkotycznego, tzw. „hormony przyjemności”, które działają przeciwbólowo, dają poczucie relaksu, zmniejszają niepokój, wpływają korzystnie na stan równowagi psychicznej. To dlatego wiele milionów ludzi na świecie jest uzależnionych od biegania.

Czytaj też: Jadłospis dla uprawiających jogging

Zrezygnuj z biegania, jeżeli masz:

  • chorobę niedokrwienną serca;
  • niewydolność krążenia, z trudem poddającą się leczeniu;
  • wady zastawkowe serca nabyte i wrodzone, szczególnie sinicze;
  • powiększone serce w przebiegu szeregu chorób mięśnia sercowego;
  • nasilone zaburzenia rytmu serca i przewodzenia;
  • niewyrównaną cukrzycę;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • nadmierną otyłość (BMI > 40);
  • ostre kłębkowe zapalenie nerek;
  • ostre postaci chorób infekcyjnych.

Zdrowotne korzyści z biegania

  • wzrasta objętość serca, pojemność jego jam i ścian;
  • zwiększa się gęstość naczyń kapilarnych mięśnia sercowego i innych mięśni;
  • zwiększa się ilość i wielkość mitochondriów (centra energetyczne komórki);
  • zwiększa się ogólna objętość krwi;
  • przyspieszeniu ulega metabolizm spoczynkowy;
  • zwiększa się nasycenie krwi tlenem;
  • tętnice stają się bardziej elastyczne;
  • obniża się częstość skurczów serca w spoczynku i podczas umiarkowanego wysiłku;
  • obniża się ciśnienie skurczowe i rozkurczowe;
  • zwiększa się wydolność fizyczna;
  • zwiększają się zapasy energetyczne organizmu;
  • dochodzi do uaktywnienia się systemu immunologicznego (zwłaszcza przy wysiłkach o umiarkowanym charakterze);
  • następuje przyhamowanie procentowego wypłukiwania soli mineralnych z kości;
  • obniża się stężenie cholesterolu całkowitego, głównie obniżenie frakcji LDL (tzw. złego cholesterolu) i po pewnym czasie podwyższenie frakcji HDL (tzw. dobrego cholesterolu);
  • obniża się stężenia trójglicerydów.
Zobacz także