Czy ćwiczenia w domu mają sens? Wady i zalety domowego treningu

Autor: Anna Jakimiuk

Czy ćwiczenia w domu mają sens? Czy można uzyskać tak dobre efekty, jak podczas treningu z trenerem osobistym? Poznaj 8 wad i zalet domowego treningu i zdecyduj, czy warto trenować w domu.

Czy ćwiczenia w domu mają sens? Wady i zalety domowego treningu
fot: thinkstockphotos.com To, czy ćwiczenia w domu mają sens zależy od twojej motywacji i determinacji w dążeniu do celu.

Jeśli zastanawiasz się, czy warto wykonywać ćwiczenia w domu, czy też lepiej kupić karnet na siłownię i fitness, przeczytaj o wadach i zaletach domowego treningu i sama podejmij decyzję, gdzie wolisz ćwiczyć. Ogólne efekty treningu w największym stopniu będą zależały od tego, czy ćwiczenia na które się zdecydujesz są dopasowane do twoich potrzeb, stanu zdrowia i wytrzymałości, a nie od miejsca ćwiczeń. Są jednak konkretne argumenty przemawiające za i przeciw treningom w domu.

Ćwiczenia w domu - zalety

1. Oszczędność pieniędzy

Wykonując ćwiczenia w domu, oszczędzasz na comiesięcznych karnetach na siłownię. Inwestujesz tylko w niezbędny sprzęt, ale przyrządy i akcesoria możesz kupować stopniowo. Nie musisz też wydawać pieniędzy na maszyny do ćwiczeń - często wystarczy skakanka, hula-hoop, mata do ćwiczeń, hantelki. Cena takiego zestawu to mniej więcej równowartość miesięcznego karnetu open na siłownię.

2. Oszczędność czasu

Czas, który musiałabyś przeznaczyć na dojazd do klubu fitness, wykorzystujesz na trenowanie. Może się okazać, że oszczędzasz nawet 2 godziny dziennie! A to już bardzo dużo dodatkowego czasu na inne przyjemności.

3. Własny grafik ćwiczeń

Trenujesz wtedy, kiedy ci pasuje. Dla wielu osób jest to główna zaleta ćwiczeń w domu. Szczególnie cenią ją osoby pracujące do późna i rodzice małych dzieci, którzy w dużym stopniu uzależnieni są od planu dnia swoich maluchów. Jednak to, co dla jednych jest wielką zaletą, dla innych może być poważną przeszkodą - często trudniej zmotywować się do ćwiczeń w pojedynkę, niż na zorganizowanych zajęciach.

4. Ćwiczenia z ulubionym trenerem

Jeśli ułożenie własnego zestawu ćwiczeń w domu sprawia ci trudności, skorzystaj z zasobów portali wideo. W internecie znajdziesz setki filmików w polskimi i zagranicznymi trenerami, z którymi możesz trenować wybrane partie ciała o każdej porze dnia i nocy. Jeśli jeden zestaw ćwiczeń lub ton głosu trenerki ci nie odpowiada, możesz spróbować treningu z kimś innym. Taka metoda wyboru ulubionego prowadzącego jest o wiele prostsza, niż wymiana trenera w klubie fitness, bo zazwyczaj ten sam instruktor przez cały semestr prowadzi wybrane przez ciebie zajęcia.

Czytaj też: Ćwiczenia w domu - opisy najlepszych trenerek i ich programów

Nie przegap

Ćwiczenia w domu z Kasią Dziurską - zobacz trening na wideo!

Źródło: X-news / Dzień Dobry TVN

Ćwiczenia proponowane przez trenerkę wykonasz przy pomocy zwykłych, domowych sprzętów: butelek z wodą, krzesła i poduszki. Każde powtórz 12 razy. Oto plan:

Ćwiczenia w domu z butelkami

  • wznosy ramion na boki do wysokości barków,
  • wznosy ramion przodem,
  • wyciskanie ramion do góry.

Ćwiczenia w domu z krzesłem

  • unoszenie tułowia na rękach tyłem do krzesła (ćwiczenie na tricepsy),
  • przyciąganie kolan do klatki piersiowej siedząc na krześle,
  • przyciąganie kolan do klatki piersiowej opierając się rękami na krześle.

Ćwiczenie w domu z poduszką

  • unoszenie bioder w leżeniu na plecach z poduszką między kolanami (ćwiczenie dobre na cellulit).

Ćwiczenia w domu - wady

1. Nieprofesjonalna przestrzeń

Studia fitness są projektowane w taki sposób, aby zapewnić maksimum bezpieczeństwa ćwiczącym osobom. Wykonując ćwiczenia w domu, musisz wygospodarować odpowiednio dużo wolnego miejsca na podłodze i założyć antypoślizgowe buty. Dodatkowymi przeszkodami mogą okazać się żyrandole (np. podczas skakania na skakance) i kanty mebli, co w niektórych przypadkach może okazać się niezwykle bolesne.

2. Domownicy, którzy nie potrafią zrozumieć, że teraz jesteś zajęta

Wychodząc na zorganizowane zajęcia zostawiasz na chwilę domowy harmider i możesz skupić się tylko na sobie. Decydując się na ćwiczenia w domu musisz liczyć się z tym, że treningi będą zakłócane przez innych członków rodziny.

Twoje dzieci, zwłaszcza małe, mogą mieć poważny problem ze zrozumieniem, że przez najbliższe 40 min trenujesz i nie masz czasu na zrobienie im kanapki, bo nagle zrobiły się głodne (chociaż przed chwilą zjadły podwieczorek), zaprowadzenie ich do toalety lub rozwiązanie niecierpiącego zwłoki konfliktu z młodszym bratem.

Kilkulatki mogą być też chętne do wspólnych ćwiczeń, np. skakania na skakance. Warto oczywiście wykorzystać ten zapał i trenować wspólnie, konieczna jest jednak świadomość, że będzie to raczej zabawa, niż wyciskający pot trening.

Jeśli mieszkają z tobą zwierzęta, to zanim zaczniesz ćwiczyć, koniecznie upewnij się, że zamknięte są w innym pokoju. W czasie dynamicznego aerobiku, ze wzrokiem wpatrzonym w ekran, nie zauważysz, że pupil zainteresowany nadmierną ruchliwością kończyn swojego pana, postanowił przyłączyć się do zabawy. Dopiero nagły pisk ukochanego kotka pod twoją stopą może uświadomić ci, że zwierzę było tuż obok. Oby skutki nie okazały się tragiczne...

3. Niedostosowanie ćwiczeń do potrzeb trenującego

Zamiast wybierać zestawy ćwiczeń dostosowane do indywidualnych potrzeb i predyspozycji, często kierujemy się aktualną modą i trenujemy z instruktorami, którzy akurat są na topie. Ich treningi, najczęściej odchudzające, układane są dla statystycznego użytkownika i nie uwzględniają poziomu kondycji fizycznej poszczególnych ćwiczących. Skąd w takim razie dowiedzieć się, jak dobrać odpowiedni dla siebie trening?

Jeśli zamierzasz więc trenować w domu, powinnaś skonsultować się z trenerem i ustalić ogólny program ćwiczeń. Ważne jest, aby specjalista przynajmniej kontrolował twoje postępy i dostosowywał trudność treningów do aktualnej kondycji, bo ćwicząc nieumiejętnie bardzo łatwo można przeciążyć organizm, złapać kontuzję lub na długo zniechęcić się do ćwiczeń.

4. Odkładanie na później

Ćwiczenia w domu to rozwiązanie dla tych, którzy potrafią zmobilizować się do samodzielnej aktywności i w taki sposób planują dzień, żeby nie zabrakło w nim czasu na trening. Niestety większość z nas, pomimo początkowego zapału i dobrych chęci, zazwyczaj odkłada ćwiczenia "na później", na po obiedzie, po obejrzeniu odcinka ulubionego serialu, po zakupach. Skutki bywają opłakane, bo zamiast zaplanowanych ćwiczeń co drugi dzień udaje się to tylko raz na dwa tygodnie.

 

Czy ćwiczenia w domu mają sens? Oczywiście! Nawet najmniejsza dawka codziennego ruchu poprawia metabolizm i kondycję fizyczną. Trzeba jednak pamiętać, że domowy trening raczej nie zastąpi profesjonalnie przygotowanego planu treningowego, dostosowanego w 100% do możliwości i potrzeb ćwiczącego.

Zobacz także