Kalistenika - trening siłowy z masą własnego ciała

Autor: Aleksandra Urbaniak

Kalistenika to trening siłowy opierający się na ćwiczeniach z własną masą ciała. Stosowany już w starożytności przez Spartan i walczących gladiatorów, w XX wieku został niemal zupełnie wyparty przez modne siłownie i kluby fitness. Dziś znowu zyskuje popularność – jest bardziej naturalny i tańszy niż trening siłowy z użyciem dodatkowych przyrządów.

Kalistenika - trening siłowy z masą własnego ciała
fot: thinkstockphotos.com Kalistenika jest bezpieczniejsza niż trening z dodatkowym obciążeniem, ponieważ stwarza dużo mniejsze ryzyko kontuzji.

Słowo „kalistenika” pochodzi z greki i znaczy tyle co „piękno i siła”. Była to podstawowa forma ćwiczeń stosowana przez starożytnych Greków i Rzymian, szeroko rozpowszechniona także w kolejnych wiekach – na kalistenice opierały się między innymi ćwiczenia średniowiecznych kandydatów na rycerzy czy metody szkoleniowe w armii Bliskiego Wschodu. Kres popularności kalisteniki położyła coraz większa popularność ćwiczeń w siłowniach w drugiej połowie XX wieku. Obecnie trening kalisteniczny wraca do łask, głównie za sprawą mody na street workout – ćwiczeń w przestrzeni miejskiej.

Kalistenika czy siłownia - co wybrać?

Zwolennicy kalisteniki wskazują na przewagę tego rodzaju treningu nad ćwiczeniami na siłowni. Argumentują, że jest to forma aktywności najbliższa naturze człowieka ze względu na stały kontakt z własnym ciałem i harmonijną współpracę wszystkich mięśni. Poprzez naśladowanie naturalnych, codziennych ruchów ćwiczenia kalisteniczne są bezpieczniejsze niż te z użyciem ciężkich sprzętów. Podczas ich wykonywania mięśnie, stawy i ścięgna nie są narażone na tak wysokie przeciążenia i uszkodzenia jak w przypadku treningu ze sztucznym obciążeniem.

Zobacz też: Zasady treningu funkcjonalnego

Co więcej, w przeciwieństwie do ćwiczeń z ciężarkami, kalistenika pomaga budować koordynację ruchową i ogólną sprawność. Podczas treningu na siłowni pracujemy tylko nad wybraną partią mięśni, przez co poszczególne części ciała nie współpracują ze sobą. Kalistenika uczy nas panować nad ciałem jako całością, w której każdy mięsień, staw i ścięgno stanowi jeden mechanizm. Dzięki temu zyskujemy większą świadomość ciała i poprawiamy ogólną sprawność.

Niekwestionowaną zaletą kalisteniki jest ponadto jej prostota i brak konieczności kupowania drogich przyrządów. Nie musisz płacić właścicielowi siłowni za możliwość korzystania z urządzeń, kupować specjalnych ławeczek, hantli, odżywek czy suplementów. Możesz trenować za darmo we własnym domu z użyciem prostych mebli i drążka lub – jeśli nie masz wystarczająco dużo miejsca – zdecydować się na trening z wykorzystaniem elementów zabudowy miejskiej, czyli tzw. street workout (trening uliczny).

Czytaj też: Zalety podciągania na drążku

Nie przegap

Kalistenika – jak zacząć trenować?

Trening kalisteniczny możesz rozpocząć w każdym miejscu i o każdej porze. Wiek również nie ma znaczenia – liczą się tylko twój zapał i chęci.

Jeśli wcześniej nie miałeś do czynienia z żadnym sportem, zacznij od treningu ogólnorozwojowego, aby stopniowo przyzwyczajać stawy i ścięgna do większych obciążeń. Po około miesiącu możesz przejść do właściwych ćwiczeń kalistenicznych, przy czym ważne jest, abyś ustalił własny plan treningowy.

Zobacz też >>Kalistenika - przykłady ćwiczeń i metody treningowe<<

Zawsze zaczynaj od rozgrzewki – to pomoże ci zabezpieczyć się przed kontuzjami oraz przygotować się mentalnie do wysiłku. Warto, abyś w ustalaniu planu treningowego korzystał z dostępnych w internecie porad spisanych przez doświadczonych adeptów kalisteniki. Znajdź dla siebie najlepszą metodę treningu – może to być np. trening interwałowy, wysokiej intensywności, objętościowy itp. Podczas ćwiczeń musisz pamiętać o właściwym oddychaniu i prawidłowej technice, ponieważ źle wykonywane ćwiczenie może skutkować poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Polecamy
Taping sportowy – kiedy stosować plastrowanie statyczne?

Taping sportowy – kiedy stosować plastrowanie statyczne?

Taping sportowy to oklejanie ciała taśmami ściśle w celu leczenia kontuzji i dysfunkcji narządów ruchu u sportowców. Wykorzystuje się w ...

Zobacz także