Regulacja roweru - jak ustawić wysokość siodełka i kierownicy w rowerze?

2019-11-15 11:55

Jak ustawić siodełko w rowerze i na jakiej wysokości powinna znaleźć się kierownica? Odpowiedź na to pytanie to klucz do przyjemnej i - przede wszystkim - zdrowej jazdy. Niestety, często można zauważyć rowerzystów, którzy już na pierwszy rzut oka niewłaściwie wyregulowali swój jednoślad. Czasem nie widać błędów w regulacji roweru od razu, za to po jakimś czasie pojawia się ból kolan i pleców. Jak ustawić wysokość siodełka i kierownicy, by jeździło się na nim wygodnie i bezpiecznie?

Regulacja roweru - jak ustawić wysokość siodełka i kierownicy w rowerze?
Autor: thinkstockphotos.com Odpowiednia wysokość, na jakiej należy ustawić siodełko i kierownicę, zależy od rodzaju roweru (miejski, trekkingowy, szosowy).

Spis treści

  1. Jak ustawić siodełko w rowerze trekkingowym?
  2. Jazda jednośladem - poznaj korzyści jazdy na rowerze
  3. Jak ustawić kierownicę w rowerze trekkingowym?
  4. Jak wyregulować rower miejski?
  5. Jak ustawić siodełko w rowerze szosowym?
  6. Jak ustawić kierownicę w rowerze szosowym?
  7. Jak wybrać siodełko do roweru?

Niewłaściwa regulacja roweru może mieć różne skutki: jeśli ktoś ma ustawione siodełko zbyt nisko, podczas pedałowania jego pozycja jest przykurczona i niemal kolanami dotyka on kierownicy, wyglądając jak na rowerze młodszego rodzeństwa. Z drugiej strony, gdy siodełko jest za wysoko, noga, by dosięgnąć pedałów, musi być całkowicie wyprostowana, a to powoduje nadmierne napięcie mięśni. Równie często rowerzyści mają problemy z regulacją kierownicy, co może prowadzić do bólu pleców, szyi i ramion.

Dowiedz się, jak ustawić wysokość siodełka i kierownicy w rowerze, by jazda na nim była nie tylko przyjemna, ale i bezpieczna.

Jak ustawić siodełko w rowerze trekkingowym?

Rower trekkingowy sprawdza się zarówno podczas rekreacyjnych przejażdżek, jak i dłuższych wypraw, dlatego tak często możemy go zobaczyć na ulicach. Właściwych metod ustawiania siodełka w tego rodzaju rowerach jest kilka:

1. Metoda 109%

Metoda 109% jest jedną z najpopularniejszych, a jednocześnie najstarszych metod regulowania roweru - została opracowana w 1967 roku. Mówi ona, że właściwa wysokość siodełka powinna wynosić 109% długości wewnętrznej strony nogi - dzięki temu wyliczymy idealną odległość między górną częścią siedziska a środkiem osi pedału.

Kiedyś metoda 109% cieszyła się większą popularnością, teraz ustępuje miejsca bardziej dokładnym metodom - LeMonda i Holmesa.

Jak dokonujemy pomiaru? Stajemy tyłem do ściany (dotykając jej piętami) w butach, w których jeździmy na rowerze. Między nogi wkładamy sobie, jako odpowiednik siodełka, cienką książkę. Musi ona przylegać do krocza - tak jak siodełko. Zaznaczamy na ścianie miejsce, w którym górna krawędź książki dotyka krocza (lub prosimy kogoś o pomoc) - uzyskany wynik mnożymy przez 109%. Pomiar warto wykonać kilkukrotnie i uśrednić.

2. Metoda LeMonda

Metodę tę opracował jeden ze zwycięzców Tour de France - Greg LeMond. Również cieszy się popularnością i jest jedną z odmian metody 109%. Najpierw trzeba zmierzyć długość wewnętrznej strony nogi - sposobem znanym z metody 109%. Następnie trzeba pomnożyć uzyskaną wartość razy 0,883 - w ten sposób uzyskamy odległość między środkiem supportu a górną częścią siodełka. Metrówka powinna być poprowadzona po linii rury podsiodłowej.

3. Metoda Holmesa

Do obliczeń za pomocą metody Holmesa należy wykorzystać goniometr, czyli urządzenie do mierzenia kątów. Metoda zakłada, że kąt w stanie kolanowym, gdy pedał jest położony najniżej, powinien wynosić między 25 a 35 stopni. Metodę Holmesa uważa się za najbardziej dokładną, choć początkowo, jeśli przyzwyczailiśmy się do niższego ustawienia siodełka, możemy czuć pewien dyskomfort. Po tygodniu-dwóch regularnej jazdy powinien on jednak zniknąć.

4. Metoda pięty

Bardzo popularna metoda regulacji roweru, która nie wymaga użycia żadnych skomplikowanych obliczeń. Polega na umieszczeniu pięty buta na pedale w najniższym położeniu, przy wyprostowanej nodze. Wysokość siodełka należy ustawić tak, by w tym ustawieniu miednica zachowała poziomą pozycję.

Metody tej nie uważa się jednak za skuteczną. Po pierwsze dlatego, że nikt nie jedzie w pozycji z wyprostowaną nogą, po drugie - nie uwzględnia ona czynników indywidualnych, takich jak różna długość stopy konkretnej osoby, różnice długości kości udowej i piszczelowej.

Czytaj również: Jaki rower kupić? Dobór roweru do stylu jazdy

Jazda jednośladem - poznaj korzyści jazdy na rowerze

Jak ustawić kierownicę w rowerze trekkingowym?

Po ustawieniu wysokości siodełka należy ustawić wysokość kierownicy.

Pierwszym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest ułożenie na niej rąk. W przypadku jazdy rekreacyjnej na rowerze trekkingowym, wystarczy, by kąt między ramieniem a tułowiem był mniejszy niż 90 stopni - nie musi wynosić dokładnie tyle, jak w przypadku nastawionego na wyniki kolarstwa szosowego. Najważniejszy jest komfort rowerzysty, a wysokość kierownicy może być taka, jak wysokość siodełka, później, w trakcie sezonu, można ją stopniowo obniżać. Zasada jest taka, że im bardziej pionową sylwetkę przyjmujemy, tym wygodniej nam się jedzie.

Kolejnym parametrem, który należy wziąć pod uwagę, regulując kierownicę w rowerze, jest jej szerokość. Tu ponownie wyznacznikiem powinna być wygoda osoby, która będzie na rowerze przejeżdżać wiele kilometrów. Najlepiej wybrać rower z kierownicą, z którą czujemy się komfortowo, trzymając ręce rozłożone na szerokość ramion. Pamiętaj także, by ustawić klamki i manetki w taki sposób, by łatwo było po nie sięgnąć i nie trzeba było wykręcać nadgarstków, by je chwycić.

Warto wiedzieć

Jak wyregulować rower miejski?

Osoba jadąca na rowerze miejskim przyjmuje bardziej wyprostowaną pozycję niż na rowerze trekkingowym czy szosowym. Wyprostowana sylwetka oznacza większy komfort jazdy, a kierownica wygięta w kształt tzw. jaskółki umożliwia wygodne ustawienie rąk i jeszcze przyjemniejszą jazdę. Dzięki wyprostowanej sylwetce utrzymujemy większą stabilność na rowerze.

Siodełko w rowerze miejskim znów ustawiamy metodą LeMonda lub Holmesa, za to kierownica, inaczej niż w rowerze trekkingowym, powinna być ustawiona o co najmniej 5 cm wyżej niż siodełko. Dzięki temu większy ciężar ciała zostanie przeniesiony na tył roweru, nie będzie się natomiast opierał na nadgarstkach i ramionach. To rozwiązanie ponownie służy większemu komfortowi jazdy na rowerze miejskim.

Jak ustawić siodełko w rowerze szosowym?

Kolarze szosowi poświęcają odpowiedniej wysokości siodełka szczególnie dużo uwagi, a polecanymi metodami są te, które działają najlepiej również w przypadku roweru trekkingowego - metoda LeMonda lub metoda Holmesa. W przypadku roweru szosowego najlepiej unikać pochylenia siodełka - powinno być ustawione w poziomie - chyba że używamy kierownicy aerodynamicznej, wtedy można je pochylić o jeden lub dwa stopnie.

Jak ustawić kierownicę w rowerze szosowym?

Jeśli chodzi o regulację kierownicy w rowerze szosowym, rządzi się ona innymi prawami niż ta w rowerze trekkingowym. Rower szosowy często oznacza jazdę na czas i chęć osiągnięcia jak najlepszych wyników, dlatego najlepiej układać dłonie na kierownicy tak, by kąt między ramieniem a tułowiem wynosił 90 stopni - ugięcie rąk w łokciach zwiększy komfort jazdy, a im większe będzie ich zgięcie, tym bardziej sylwetka stanie się aerodynamiczna.

Mostek w rowerze szosowym powinien być zamontowany o 2-2,5 cm niżej niż siodełko.

Jeśli chodzi o wysokość kierownicy w rowerze szosowym, zasada jest taka, że im niżej znajduje się ona w stosunku do siodełka, z tym mniejszym oporem powietrza walczy kolarz. Tak jak w przypadku roweru trekkingowego, długość kierownicy powinna odpowiadać szerokości ramion. Jeśli będzie szersza, jazda stanie się bardziej komfortowa, ale spowoduje to wolniejsze skręcanie.

Czytaj też: Buty na rower - jakie cechy powinny mieć dobre buty rowerowe?

To ci się przyda

Jak wybrać siodełko do roweru?

  • Siodełko nie powinno być ani zbyt twarde, ani zbyt miękkie - jazda na twardym siodełku od początku jest niewygodna, a zapadanie się w siodełku zbyt miękkim prowadzi do bolesnych otarć;
  • siodełko z prętami z karbonu lub tytanu najlepiej pochłania wibracje;
  • jeśli często zmieniasz pozycję na siodełku - wybierz dłuższe i o zmiennej szerokości, jeśli raczej zachowujesz stałą pozycję - wybierz siodełko krótsze;
  • siodełko powinno mieć wygodną szerokość - aby ją dobrać, usiądź na wybranym w sklepie rowerze w takiej pozycji, jaką zazwyczaj przyjmujesz na swoim, a gdy z niego zejdziesz, wgniecenia na poduszce żelowej odzwierciedlą rozstaw twoich kości kulszowych, do których trzeba dobrać szerokość siodełka.

Sprawdź: Jaki kask rowerowy wybrać?