Stretching statyczny czy dynamiczny?

Autor: Monika Majewska

Stretching statyczny czy dynamiczny? Który rodzaj ćwiczeń rozciągających wybrać? To zależy od tego, czy jesteś przed czy po treningu. Każdy z tych rodzajów stretchingu inaczej wpływa na rozciągane mięśnie. Sprawdź, co wybrać: stretching statyczny czy dynamiczny?

Stretching statyczny czy dynamiczny?
fot: thinkstockphotos.com Sprawdź, co wybrać: stretching statyczny czy dynamiczny?

Stretching statyczny czy dynamiczny? Który rodzaj ćwiczeń rozciągających wybrać? Jeśli jesteś przed treningiem, wybierz stretching dynamiczny, który przygotuje organizm do intensywnego wysiłku fizycznego i zapobiegnie kontuzjom. Jeśli jesteś po treningu, koniecznie wybierz stretching statyczny, który "uspokoi" ciało po ćwiczeniach.

Stretching statyczny czy dynamiczny?

Stretching dynamiczny jest zalecany przed treningiem. Na stretching dynamiczny składają się ćwiczenia, których zadaniem jest pobudzenie organizmu, rozgrzanie mięśni i stopniowe przygotowanie ciała do intensywnego wysiłku fizycznego. Rozgrzewka dynamiczna sprawia, że zwiększa się elastyczność tkanki mięśniowej, stawów i więzadeł, przez co minimalizuje się ryzyko kontuzji nawet podczas intensywnego treningu. Ponadto dobrze wykonana rozgrzewka dynamiczna ogranicza zmęczenie podczas treningu, dzięki czemu można ćwiczyć dłużej i intensywniej. Poza tym, jeśli bliżej przyjrzeć się stretchingowi dynamicznemu, można dojść do wniosku, że swoim charakterem przypomina trening właściwy, jaki będzie wykonywany po jego zakończeniu.

Nie przegap

Na stretching statyczny składają się ćwiczenia statyczne, które wykonuje się płynnymi, spokojnymi ruchami. Tego typu ćwiczenia rozciągające schładzają rozgrzane mięśnie, "wyciszają" ciało, sprawiają, że stopniowo powraca do stanu sprzed treningu. W związku z tym ciało nie jest narażone na szok spowodowany gwałtownym przejściem od intensywnego wysiłku do niemal zerowej aktywności. Z tego powodu stretching statyczny należy wykonywać po treningu. Wykonany przed intensywnym wysiłkiem fizycznym może:

  • spowodować uszkodzenie włókien mięśniowych (a następujące po stretchingu ćwiczenia mogą dodatkowo uszkodzić mięśnie);
  • doprowadzić do znieczulenia rozciąganych partii ciała, co zwiększa ryzyko sforsowania mięśni, które zbyt późno zasygnalizują ból;
  • utrudnić mięśniom wykonywanie dynamicznej pracy;

Ponadto stretching statyczny rozwija mięśnie odpowiedzialne za prawidłową postawę, dlatego może być wykorzystywany przez osoby rehabilitujące się, bądź wymagające gimnastyki korekcyjnej (np. przy wadach kręgosłupa).

Polecamy
Testy na wydolność – 6 najpopularniejszych metod pomiaru wydolności fizycznej

Testy na wydolność – 6 najpopularniejszych metod pomiaru wydolności fizycznej

Testy na wydolność służą ocenie kondycji fizycznej, czyli przystosowania organizmu do intensywnego wysiłku. Do najbardziej znanych i sprawdzonych naukowo prób ...

Zobacz także